Jaarverslag 2013

Profiel AmsterdamDiner Foundation

In 2013 heeft er een naamwisseling van de Stichting plaatsgevonden. De naam De Grote Onderneming (DGO) werd vervangen door de naam AmsterdamDiner Foundation (AF). AF is een platform van maatschappelijk geëngageerde bedrijven die actief bijdragen aan de mondiale strijd tegen Aids en daarmee verwante ziektes. AF steunt projecten in ontwikkelingslanden met financiële en praktische hulp. Ook biedt zij deelnemende bedrijven inspiratie en netwerkmogelijkheden. De AmsterdamDiner Foundation is een initiatief van de Stichting AmsterdamDiners en het Aids Fonds en was sinds 2007 ondergebracht in de Stichting De Grote Onderneming en vanaf heden in de AmsterdamDiner Foundation.

2013: AmsterdamDiner geeft de gasten een keuze voor hun donatie!

Op 19 juli 1992 werd het eerste AmsterdamDiner op de Dam georganiseerd. Aanleiding was het internationale aidscongres, dat rondom die datum in de RAI werd georganiseerd. Het congres zou oorspronkelijk in Boston worden georganiseerd, maar Amerika had die rare regel, dat seropositieven niet welkom waren in het land. Hoe kun je een aidscongres organiseren als de doelgroep niet welkom is?

Toen werd het congres naar Amsterdam verplaatst en waren alle hotels plotseling in het laagseizoen volgeboekt! De 5-sterren hotels sloegen toen de handen in een en besloten gezamenlijk eenmalig (!) een benefietdiner ten bate van het Aids Fonds te organiseren!

En nu dus 21 jaar later het 21eAmsterdamDiner! Wat hebben we veel bereikt. In Europa en Amerika is aids geen dodelijke ziekte meer. Met goede medicatie heb je als HIV-geïnfecteerde grote kans op een redelijk normaal leven.

In Afrika ligt dat gewoon heel anders. HIV en aids is daar moeilijk te bestrijden als het algemene niveau van de gezondheidszorg niet op peil is. Daarom richt AF zich, vanuit als basis de aidsproblematiek, ook steeds meer ook op andere levensbedreigende ziektes zoals malaria, TBC en problemen als hongersnood, het verstrekken van micro kredieten etc.

Vanuit deze basis pakt AF de aidsproblematiek aan, want aids en al haar verwante andere problematieken treft vaak jonge mensen in de productieve jaren van hun leven; een doelgroep waarvan de gezondheid en het welzijn voor een land van groot belang zijn.

Fondsenwerving AmsterdamDiner 2013

Het AmsterdamDiner heeft in 2013 op de volgende manieren geld verworven:

• Tafelverkoop; een tafel biedt plaats aan 10 personen en kost € 7.000,00
  • Opbrengst loterij tijdens de avond
  • Opbrengst Stille Veiling tijdens de avond
  • Opbrengst invulling donatieformulier

2 thema’s

Project 1

De Nederlandse dokter Hugo Tempelman heeft in Zuid Afrika een aantal klinieken en hij wil in samenwerking met de Universiteit van Utrecht en de viroloog Roel Coutinho een onderzoek starten op de gevolgen van HIV en aids bij jonge kankerpatiënten. Dit onderzoek is heel hard nodig en de resultaten hiervan kunnen voor zowel Zuid Afrika als ook voor Nederland nieuwe inzichten brengen en meer hoop op de toekomst geven voor jongeren!

Project 2

PharmAccess is een Nederlandse stichting die zich inzet voor gezondheidszorg in Afrika. Op een continent waar de halve bevolking in armoede leeft, zijn de uitdagingen groot. Afstanden zijn enorm, ziekenhuizen en klinieken liggen ver uit elkaar, er is een schreeuwend gebrek aan artsen en verpleegkundigen. Niemand is verzekerd.

Met de donaties van het AmsterdamDiner 2013 kunnen we dit veranderen. PharmAccess heeft verschillende organisaties bijeengebracht voor ‘mobile health’: gezondheidszorg via de mobiele telefoon, inclusief betaling. De toekomst is nu.

Het AmsterdamDiner 2013

Op zaterdag 1 juni vond voor de 21ekeer het AmsterdamDiner plaats. Ruim 1100 gasten namen in de Heineken Music Hall plaats aan tafel. De editie van 2013 bracht € 550.555,00 op.

Het succes van het AmsterdamDiner is te danken aan alle bijdragen van de donateurs en hun gasten, de sponsors, productsponsors en vrijwilligers.

Partners AF

Aids Fonds

Het Aids Fonds mobiliseert de samenleving voor de nationale én internationale strijd tegen HIV/Aids. Het bevordert de ondersteuning van mensen met HIV/Aids op medisch, psychosociaal, en maatschappelijk terrein en door directe financiële hulpverlening. Het stimuleert preventieactiviteiten om nieuwe HIV-infecties te voorkomen. Deze missie is gericht op concrete doelen, met het oog op ‘vandaag, morgen en overmorgen’; zowel in Nederland, Europa als in ontwikkelingslanden.

Zie ook www.Aidsfonds.nl

STOP AIDS NOW!

STOP AIDS NOW! (SAN) werft fondsen om meer Aids-projecten in ontwikkelingslanden beter te kunnen ondersteunen; verder wil SAN de Nederlandse samenleving informeren over de Aids-problematiek om zo de steun voor de mondiale strijd tegen HIV/Aids te vergroten en wil SAN politieke steun verwerven voor de strijd tegen Aids, zowel nationaal als internationaal.

Zie ook www.stopAidsnow.nl

Bestuur 2013

Voorzitter: Jacques Kuyf, CEO Financieele Dagblad en BNR Radio
Vice voorzitter: Annemiek Louwers, communicatie-adviseur en interim Manager tot 1/6
Vanaf 1/6 Frederieke Leeflang, voorzitter Raad van Bestuur Boekel de Nerée
Penningmeester: Piet Boogert, General manager Lloyd Hotel

Leden:
Erwin van Lambaart, directeur Niehe Media
Danny Menken, managing Director Infostrada
Peter Portegies, Medisch expert HIV en werkzaam als internist OLVG

Het bestuur ontvangt op geen enkele wijze een vergoeding voor hun taken.

Specifieke taken bestuur De Grote Onderneming in 2013:

• Jacques Kuyf:
    • Voorzitter
    • Aanspreekpunt Rob (1x per maand overleg)
    • Eindverantwoordelijk
    • Tafelverkoop AmsterdamDiner
    • Contactpersoon samen met Rob voor AF/SAN

• Erwin van Lambaart:  Creativiteit
    • Creatieve invulling AmsterdamDiner
    • Overleg en begeleiding hierover met Frans, Frank en Rob
    • Tafelverkoop AmsterdamDiner
    • Vertegenwoordiger namens bestuur in ambassadeursclub PPP

• Frederieke Leeflang:   Financiën/legal en netwerken
    • Aanspreek persoon financiële kanten AmsterdamDIner Foundation
    • Tafelverkoop AmsterdamDiner via netwerk
    • Juridische aspecten voor AmsterdamDiner Foundation

• Danny Menken:   Nieuw netwerk
    • Tafelverkoop AmsterdamDiner via nieuw (jong) netwerk
    • Advies Social Media

• Piet Boogert:   Financiën
    • Financiële begeleiding AmsterdamDiner Foundation
    • Contactpersoon met accountant AF
    • Contactpersoon jaarlijkse loterij AmsterdamDiner

• Peter Portegies:   Medisch expert
    • Expert op het gebied van aids
    • Contactpersoon thema 2013
    • Tafelverkoop via (medische) netwerk

Initiatiefnemer en Directeur
Robert Weyhenke

Bureau AmsterdamDiner Foundation
1090 GP Amsterdam
Telefoon  0858779708
Fax  020-3304538
Mobiel  06-15047603
E-mail Robert Weyhenke

www.amsterdamdinerfoundation.nl

De Stichting AmsterdamDiner Foundation is gevestigd te Amsterdam is ingeschreven in de Kamer van Koophandel onder nummer 412115640001

Donateurs AF 2013

ABBVIE
ABN AMRO Bank
AKD
Alexander en Otto Stichting
Apotheek het Westland
Boekhoorn M&A
De Thuisapotheek
Douwe Egberts Professional
Franmar Holding B.V.
Gilead Sciences
Haga Ziekenhuis
ING Bank
Jan Andreae en Partners
Janssen
Kennedy Van der Laan
Label Me
License House
Louis Vuitton
The Good Impact Company B.V.
Time Investment B.V.
Merck Sharp & Dohme
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Nutricia NL
Oosterberg B.V.
People and Beyond
OVG Projektontwikkeling B.V.
PharmAccess
Medical Credit Fund
Plant Breeding
Plantwijck B.V.
Rademaker Beheer
Ricoh Document Center
Stichting CDT
Stichting DOEN
ViiV Healthcare
GlaxoSmithKline
Ziggo

De jaarrekeningen van Stichting AmsterdamDiner Foundation zijn op aanvraag (robert@amsterdamdinerfoundation.nl) beschikbaar bij Bureau AmsterdamDiner Foundation.